onsdag 5. september 2012

Førsteklasses finsk krim


Denne anmeldelsen har stått på trykk i VG: 

Marko Leino: "Fellen"
Oversatt av Morten Abildsnes
Krim
464 sider
Kr. 379,-
Aschehoug


TERNING: 5 (FEM)


Først kom svenskene. Så kom danskene. Nå er det endelig finnenes tur til å vise kriminelle muskler i Norge.

Og det er bare å ønske velkommen: Finske Marko Leino skriver troverdig og skittenrealistisk krim. Språket er rått og nakent. De litterære figurene lever. Intrigen er spennende.  

Når jeg leser en ny krimforfatter, leter jeg alltid etter det jeg kaller klo: Særpreg. Språklig nerve. Innlevelsesevne. Personer som jeg tror på og bryr meg om.

Hos Marko Leino er alt på plass fra første side.  

"Fellen" er en gangsterkrim fra samfunnets mørkeste skyggeside. Stikkord: Vold. Narko. Sosial dumping. Organisert kriminalitet.

Vesa Levola arver sin kriminelle fars narkogjeld og tvinges til å arbeide for farens drapsmenn. Mens Vesa står i gjeld til hensynsløse forbrytere, havner også politiførstebetjent Juha Viitasalo i en real knipe. Da han endelig får pågrepet Helsinkis narkokonge Reino Sundström, viser det seg nemlig at gangsteren har kjennskap til noe fra politimannens fortid som for all del ikke må bli kjent.

Kjappe riss. Stramt språk. Spennende skjebner. Kort sagt: Førsteklasses krim.

TOM EGELAND         


VISSTE DU AT
¡ Forfatteren, finske Marko Leino (1967), har tidligere skrevet poesi, barnebøker, skuespill og manuskripter for film og tv. "Fellen" er hans andre kriminalroman.
¡ Leino er også kjent for sin langfilm om hopperen Matti Nykänen.



Ingen kommentarer: