tirsdag 20. april 2010

Til minne om Moog

Jeg har, av aldeles ubegripelig grunner, alltid hatt sans for synthesizere. 1980-tallets synthpop var riktignok aldri min greie - musikalsk trives jeg dypt inne i den bluesbaserte heavyrockens mørkeste kamre - men den distinkte lyden av et riktig gammelt Moog-riff får meg fremdeles til å smile.

Slik så en Moog ut på tidlig 70-tall. Her med Bob Moog.

På 70-tallet kunne jeg sitte i timer og leke meg med alle lydene i en synth. Forvrengte, skarpe, spisse toner som ble dype, rumlende ... (Mange av disse særpregede lydene gjenfinner du forøvrig i Pink Floyds mesterverker).

Blant de første store hitlåtene der denne distinkte Moog-lyden var dominerende, var Son of My Father. Den ble skrevet av Giorgio Moroder - senere en het komponist og produsent av discolåter. Son of My Father ble en svær hit tidlig i 1972. Låta ble fremført av Chicory Tip, stakkar, som ellers definerte seg som et heavyband:



Cirka ett minutt ut i låta kommer synthen til sin rett - slik synther lød på tidlig 70-tall.

Litt senere samme år dukket det opp en enda mer synth-basert låt som virkelig ble en verdenssuksess. Den spilles fortsatt. Låta ble komponert allerede i 1969 av Gershon Kingsley, men ble først en suksess med Hot Butter tre år senere. Den regnes som pophistoriens første elektroniske synth-instrumental. For dagens unge er det nok ikke noe spesielt med Popcorn. Men i 1972 var denne lyden aldeles oppsiktsvekkende. Første gang jeg hørte den, var på musikkrommet på Nordtvet skole. Jeg løp sporenstreks opp til platebutikken på Grorud senter og kjøpte den. Sånn sett bidro jeg til at Popcorn toppet hitlistene i Norge i svimlende 17 uker:



Jeg nevnte Giorgio Moroder. Litt senere på 70-tallet dukket et nytt musikalsk fenomen opp. Disco. Mannen bak discodronningen Donna Summer var, ja nettopp, Moroder. Med I Feel Love var synthen behørig kommersialisert:



Litt slitsom låt, men hør på synthen som dunker i bakgrunnen. Akkurat den sounden er ganske tøff.

Jeg mener at disse tre låtene langt på vei la grunnen for det som få år senere ble 80-talls synthpop. Flere eksempler? Kom med dem i kommentarfeltet, så kan jeg legge dem ut hvis jeg finner dem på YouTube.

- - -

Wendy Carlos - født som mann, operert til kvinne - lagde denne synthkomposisjonen til "A Clockwork Orange" (ikke mulig å "embedde", men klikk bare på linken):

http://www.youtube.com/watch?v=rCFeMg26_wk&feature=related

Som forøvrig er en modernisering av Henry Purcells nydelig gravferdsmarsj for dronning Mary:



Leserkommentar fra http://twitter.com/R_a_n_d_i : Kraftwerk Autobahn (1974):

1 kommentar:

Unknown sa...

Kva med Kraftwerk sin "Autobahn"?
http://www.youtube.com/watch?v=xLUfYeZmxRA Litt (!) dårleg lyd, men det er visst originalvideoen.

Om Autobahnalbumet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn_%28album%29

mvh
http://twitter.com/R_a_n_d_i