torsdag 18. november 2010

Bøker, bøker, bøker ...


For noen år siden hev vi ut den gamle salongen i kjellerstuen og ominnredet den til kombinert bibliotek og skrivestue. Med bokhyller fra gulv til tak og rundt hjørner ble det et flott rom. Men jeg var lite forutseende, og plasserte bøkene alfabetisk (etter forfatter) uten å ta høyde for alle de nye bøkene som uvegerlig ville komme. Så etter mange år med stadig nye bøker i voksende, vaklende stabler (eller lagt oppå bøkene i bokhyllen), er tiden inne: Hjemmebiblioteket utvides og reorganiseres! Nye bokhyller er kjøpt inn og montert, flere hyllemeter med bøker er flyttet ut av hyllene og ned på gulvet, bunke på bunke med romaner er sortert (i relativt enkle systemer: norsk skjønnlitteratur, internasjonal skjønnlitteratur, krim/spenning og faktabøker). Jeg tror boksamlingen nærmer seg 5000 titler. Så her jeg sitter og skriver, er jeg omgitt av falleferdige stalagmitter av bøker, bøker, bøker.





Min researchassistent Teddy mener han har full eiendomsrett til vår felles arbeidsplass.



12 kommentarer:

Elisabeth I.C sa...

Jeg er helt forelsket i skrivemaskinene dine. Jeg har to selv, men her bøyer jeg meg i støvet.

Cecilie Bjørnstad sa...

Å himmel å hav så mange bøker! Der skulle jeg likt å ta meg en snokerunde... eller ti.....:)

Ken Hansen sa...

"Slik blir du mer intelligent".
Når leste du den?

Tom Egeland sa...

Elisabeth - gamle skrivemaskiner har sjel!
Cecilie - begynn å spare, så har du snart ditt eget!
uppsalahansen - som du insinuerer: Aldri!

Cecilie Bjørnstad sa...

Jeg TRODDE at jeg har mange bøker... Helt til nå...:)

Ken Hansen sa...

Helt feil. Jeg tenkte at om du leste den rett før du ble heltidsforfatter, så fungerte den :)

Tom Egeland sa...

uppsala - jeg strøyk.

Nadiyya sa...

For et fantastisk syn. Det som er best med dette er selvfølgelig at du eliminerte min stadige dårlige samvittighet for å bruke penger på bøker !! For alltid! Jeg kan alltid si "Tom Egeland er verre". Flott researchassistent du har. Mine maler og følger meg med kritisk blikk. Tiden får vise om de, og jeg er noe tess. Da skal jeg sende deg boka mi som du kan plassere på toppen av en stabel..!

Tom Egeland sa...

Ambisjonen er å flytte stablene inn i hyllene, men vi får se hvordan det går ...

Norunn sa...

Fantastisk syn! Jeg misunner deg de skrivemaskinene. Når jeg får meg et hus skal jeg lage et bibliotek.

Anonym sa...

Skikkelig fin samling. Herlig å være omgitt av masse bøker, har bibliotek selv. Sitter der nå, med en bærbar i fanget og synes at slike omgivelser er berikende. Likte kombinasjonen datamaskin og en haug med gule lapper. En del av skriveteknikken?

Tom Egeland sa...

Norunn og hauganfoto - for meg er mitt hjemmebibliotek et must. Tenk deg når e-bøkene har overtatt og "biblioteket" er en liste på pc-en. -- Gule Post it-lapper hjelper meg bare til å huske ting og tang.