mandag 30. august 2010

Boknytt (III)

Gaute Heivoll.
Foto: Paal Audestad
Et par hyggelig bevegelser på ukens bokliste: 

Gaute Heivoll - som har fått bokhøstens mest overstrømmende mottagelse for sin roman "Før jeg brenner ned" - er inne på bestselgerlisten på 12. plass.

At en bok en god, er nemlig ikke i seg selv nok til at den også selger. Eksemplene er mange på at glitrende bøker aldri tar av salgsmessig. (Og omvendt). Jeg antar at de mange, gode og velvillige anmeldelsene i Gautes tilfelle har hjulpet boken frem i lyset. Romanen har fått flotte omtaler i en lang rekke aviser, 6-er i VG, "bokhøstens sensasjon" i Dagbladet and so on.

Fra forlagets omtale:

Søndag, 4. juni 1978. En pyroman går løs i Finsland, et stykke utenfor Kristiansand. I en hel måned har han herjet, og frykten stiger i den lille bygda. KRIPOS har sammen med det lokale politiet etablert base i den gamle kommunestyresalen. "Men dette er jo galskap," hvisker folk til hverandre. Pyromanen må tas, men sporene er få. Dagen etter vil det hele være over, men først etter den verste natten av dem alle. Den samme søndagen blir det ført en gutt til døpefonten i Finsland kirke. Den gutten heter Gaute Heivoll. Og med denne forbindelsen som utgangspunkt rekonstruerer Før jeg brenner ned det som hendte våren 1978, og det som skulle vise seg å være en av nNrgeshistoriens mest omfattende og dramatiske pyromansaker. Hvem var mannen som tente på? Hvorfor gjorde han det? Og hva med gutten som ble døpt den dagen, og som hele sitt liv har levd med historien om brannene? Hva ble det av ham? 

Lars Saabye Christensen.
Foto: Siv-Elin Nærø
Og gledelig er det også at Lars Saabye Christensen fyker fra 10. og helt opp på 1. plass med "Bernhard Hvals forsnakkelser".

Fra forlagets omtale:


I 1980 sitter Bernhard Hval i sin leilighet i Skovveien i Oslo og ser tilbake på et helt århundre. Han forteller om en sjelden trekanthistorie som aldri blir fullført, mellom ham selv, kona Sigrid og Notto Fipp. Sigrid er en borgerlig og robust tennisdame fra Drammen, Notto Fipp en høyst besynderlig kappgjenger fra Evje i Telemark, og Bernhard Hval blir hans livlege. Det er duket for vennskap, lidenskap, galskap og skandaler.

Dermed er det norsk litteratur på salgstoppen! Og det er bra. Intet galt sagt om utenlandske romaner, men vi som er norske må hegne om - ja, nettopp, det norske. Vi er et lite språksamfunn og en liten litterær andedam under konstant press fra alt fra amazon.com og en ebok-momskåt norsk regjering til litterære kanoner fra verdens største markeder.


Boklista uke 33 – 2010
Skjønnlitteratur
(Mestselgende skjønnlitteratur utgitt 2009-2010)
1. (10) Bernhard Hvals forsnakkelser (Lars Saabye Christensen) – Cappelen Damm
2. (1) Hjemkomsten (Victoria Hislop) – Schibsted Forlag
3. (2) Fedrenes løgner (Tom Egeland) – Aschehoug
4. (5) Morgen i Jenin (Susan Abulhawa) – Aschehoug
5. (3) Panserhjerte (Jo Nesbø) – Aschehoug
6. (4) Salvadorena (Cecilia Samartin) – Juritzen Forlag
7. (6) Den glemte hagen (Kate Morton) – Schibsted Forlag
8. (8) Ved daggry (Stephenie Meyer) – Gyldendal
9. (Ny) Rapsgubbene (Karin Brunk Holmqvist) – Silke Forlag
10. (Ny) Den lille larven Aldrimett (Eric Carle) – Gyldendal
11. (7) Dypet (Tom Kristensen) – Aschehoug
12. (Ny) Før jeg brenner ned (Gaute Heivoll) – Tiden
13. (9) Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt (Jamie Ford) – Pantagruel
14. (Ny) Øya under havet (Isabel Allende) – Gyldendal
15. (13) Det tapte symbol (Dan Brown) – Bazar

Unni Lindell.
Foto: Peter Knutson
Jeg trenger vel neppe påberope meg synske evner når jeg spår at Unni Lindells "Sukkerdøden" blir å se høyt oppe på denne listen neste uke.


Merk forøvrig den pussighet at "Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt" av Jamie Ford er inne både på hardcoverlisten (13. plass) og på topp på billigboklisten:


Pocket- og billigbok
(Mestselgende pocket- og billigtitler, norsk og oversatt, utgitt 2009-2010)
1. (1) Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt (Jamie Ford) – Pantagruel
2. (15) Salvadorena (Cecilia Samartin) – Juritzen
3. (14) Spis, elsk, lev (Elizabeth Gilbert) – Cappelen Damm
4. (Inn på nytt) Shantaram (Gregory D. Roberts) – Forlaget Press
5. (2) Drømmehjerte (Cecilia Samartin) – Juritzen forlag
6. (3) La meg synge deg stille sanger (Linda Olsson) – Vigmostad & Bjørke
7. (5) Potensgiverne (Karin Brunk Holmqvist) – Silke Forlag
8. (7) Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde (Leif GW Persson) – Schibsted Forlag
9. (11) Lucifers evangelium (Tom Egeland) – Aschehoug
10. (9) Saras nøkkel (Tatiana de Rosnay) – Bazar
11. (4) Tyskerungen (Camilla Läckberg) – Gyldendal
12. (8) Den urolige mannen (Henning Mankell) – Gyldendal
13. (Inn på nytt) Pinnsvinets eleganse (Muriel Barbery) – Arneberg Forlag
15. (12) Vidunderbarn (Roy Jacobsen) – Cappelen Damm
15. (Ny) Engelens spill (Carlos Ruiz Zafón) – Gyldendal






8 kommentarer:

Nadiyya sa...

Hehe, norsk litteratur ja. Jeg har lest så mye norsk det siste halvåret at jeg nesten hadde glemt at det fantes noe annet. Saabye Christensen er anskaffet og har funnet sin plass i lesekøen. Det er mulig den får snike litt!

Men akkurat nå er det han der Zafon- karen jeg leser, i forbindelse med at jeg drar en uke til Barcelona meget snart. Litt litterær research før reisen.

Har opprettet ny blogg sånn i siste liten før forfatterbloggen klapper igjen dørene for godt. Velkommen innom! http://thebrainmine.blogspot.com

Skal legge deg inn på min leseliste, når jeg forstår hvordan jeg skal lage en ;)

Tom Egeland sa...

Av "Vindens skygge" og "Englenes spill" var jeg selv mest begeistret for førstnevnte. Og Barcelona er uansett en vinner! God tur!

Anonym sa...

Shantaram. En vidunderlig bok!

Tom Egeland sa...

En liten pussighet om "Shantaram": Da jeg var i Milano for å lansere "Sirkelens ende" på italiensk (i 2005 eller så), ble jeg intervjuet i samme hotell-lobby som en særdeles langhåret og mystisk fyr. Journalistene snakket først med den ene, så med den andre. Lanseringssamlebånd. Den langhårete viste seg å være Gregory D. Roberts (forfatteren av "Shantaram").

Oliver sa...

Hehe, artig. Mystisk er vel bare fornavnet. Vært med på mye den typen der.
Fra en stor forfatter til en annen: Hva synes du egentlig om Engelens Spill? Synes den har fått ufortjent mye slakt. Ikke et like stort mesterverk som Vindens Skygge, men fortsatt gripende og preget av særdeles luftige metaforer og bilder. Faktisk var det den boken som virkelig peilet meg inn på både studiet mitt og mot målet jeg nå har satt meg om å bli forfatter. Gleder meg til tredje boken i serien kommer ut...

Tom Egeland sa...

Hei Oliver. Jeg har stor sans for Zafon. Og jeg likte "Vindens skygge" bedre enn "Englenes spill", men det betyr IKKE at sistnevnte er en dårlig bok - langt derifra. Han er en leken og morsom forfatter.

Tom Egeland sa...

Hei Oliver. Jeg har stor sans for Zafon. Og jeg likte "Vindens skygge" bedre enn "Englenes spill", men det betyr IKKE at sistnevnte er en dårlig bok - langt derifra. Han er en leken og morsom forfatter.

Nadiyya sa...

Jeg er midt i Engelens Spill nå og liker den veldig godt. Kanskje også fordi jeg prøver mitt beste for å legge bort følelsen fra Vindens Skygge for ikke å vurdere toern i lys av enern om du skjønner. Dette er jo ellers godsaker for folk som selv er skrivende mennesker. ...Og Tom du hadde rett. Barcelona var herlig vakkert, stinkende, sært og uimotståelig!