tirsdag 24. mai 2011

Gaute Heivoll om sin nye roman


I fjor vant han ikke bare Brageprisen for "Før jeg brenner ned", men også det lesende publikums hjerter. Over 30.000 nordmenn kjøpte den kritikerroste boken, som snart skal utgis på en rekke språk. I år er Gaute Heivoll klar med en ny roman. Midt i innspurten på høstens bok tok Heivoll seg tid til å besvare våre spørsmål om forventningspress og skriveprosesser. - Jeg har et ønske om å skrive enkelt, men med fylde. Leservennlig, men komplekst. Vakkert, men nådeløst, sier Gaute Heivoll.
- Hva kan du røpe om den nye romanen? Er det viktig for deg å vise en annen side ved forfatterskapet ditt?
- Romanen heter "Kongens hjerte" og er løst basert på virkelige hendelser og personer. Den handler i grove trekk om en sjøreise fra Norge til København som ble foretatt i 1775. Ombord i skipet var tolv radesyke pasienter som ble fraktet til Kong Fredriks hospital for diagnostisering og behandling. Romanen er annerledes enn den forrige, men det er ikke noe poeng i seg selv. Det avgjørende er å finne måter å skrive på som fascinerer meg i så sterk grad at jeg faktisk er i stand til å skrive. Når det er sagt ønsker jeg alltid å vri meg unna mitt eget tonefall, for å utfordre meg selv og finne nye muligheter for skrivingen. Det er kanskje umulig, men jeg gir meg ikke.
- Har den formidable suksessen til "Før jeg brenner ned" skapt et forventningspress i deg selv? Å komme med en ny bok etter en slik suksess må jo nesten være som å skrive den berømmelige "andreboken"? Hvilke refleksjoner gjør du deg selv rundt det å skulle "følge opp" en slik suksess?
- Vel. Presset er der, men jeg har -- etter ti bøker -- lært meg å takle ulike former for press, både det som kommer fra meg selv, og det som kommer utenfra. Det er viktig å kunne balansere dette presset, slik at det ikke tipper over og blir en hindring snarere enn en drivkraft.
- På hvilken måte tror du selv at viraken rundt "Før jeg brenner ned" har påvirket skriveprosessen? Klarer du som forfatter å løsrive deg fra suksessen, som jo eksisterer på utsiden av ditt egentlige virke som dikter? Føler du at du må skrive en like god bok, at du må prestere? Eller går du helt tilbake til nullpunktet når du påbegynner en ny bok?
- Jeg er forfatter på minst to ulike måter. Den ene er han som hver dag forsøker å skrive. Han som prøver å skrive best mulig, han som forestiller seg en idealtekst, som han så forsøker å skrive seg inn i. Men som underveis innser at det er umulig. Den andre er den offentlige forfatteren som gjerne skal kommentere det han har skrevet, og hvorfor han har skrevet det. Den skrivende forfatteren og den snakkende forfatteren har egentlig ikke så mye med hverandre å gjøre, men de klarer å forsone seg med hverandre.
- Din forrige bok utkom i fjor - har du arbeidet med den nye romanen parallelt med "Før jeg brenner ned", eller har du rukket å skrive en hel bok samtidig som du har lansert den forrige? Kort sagt: Hvordan i all verden har du rukket dette?
- Jeg har stadig ideer som venter på å virkeliggjøres. De kan være der i årevis, og fleste blir det aldri noe av, mens denne vokste til det punktet at jeg kunne begynne å skrive. Når jeg først kan skrive, er mye av arbeidet allerede gjort, og slik sett er det vanskelig å si hvor lang tid jeg har brukt. Det er forøvrig ikke så interessant, synes jeg.
- Har du lært noe om skriveprosessen - om å skape et romanunivers og befolke det med fiktive, men "virkelige" litterære figurer - av mottagelsen og omtalen av "Før jeg brenner ned"?
- Så lenge jeg er i stand til å skrive, utvikler jeg skrivingen. Jeg har et ønske om å skrive enkelt, men med fylde. Leservennlig, men komplekst. Vakkert, men nådeløst.
- Du er nettopp blitt pappa - ser du noen som helst likhetspunkter mellom det å sette et barn til verden og det å komme med en ny bok?
- Jeg tror alt du opplever i livet også kan speiles i skrivingen, direkte eller indirekte. Spørsmålet er hvordan, og hvorvidt man er i stand til å omsette sine erfaringer i forsøket på å skape kunst.
Bibliografi:
Postboks 6860 – antologi (2000)
Liten dansende gutt – prosa (2002)
Omars siste dager – roman (2003)
Utskrift. Nye norske noveller – antologi (2003)
Ungdomssangen – roman (2005)
Metaforenes tyranni? antologi (2005
Kjærlighetsdikt på bunnen av elva – dikt (2006)
Doktor Gordeau og andre noveller – noveller (2007)
Himmelen bak huset – barnebok (2008)
Himmelarkivet – roman (2008)
Ord for ord – antologi (2009)
Båten mellom stjernene – barnebok (2010)
Før jeg brenner ned – roman (2010)
Kongens hjerte– roman (Utgis høsten 2011)
Forfatterfoto: Paal Audestad

Ingen kommentarer: