mandag 8. februar 2010

En annerledes verdensomseiling

FØRSTE GANG PUBLISERT I FORFATTERBLOGGEN
28. SEPTEMBER 2006

Google Earth er et utrolig nyttig verktøy som deg som har behov for å ta en kikk på et sted, men som ikke har budsjett (eller tid) til å reise verden rundt for faktisk å kikke på det.

Når du har lastet det ned og åpner programmet, ser du først Jorden fra verdensrommet. Så kan du zoome deg inn og manøvrere deg så nært at det går på personvernet løs.

Noen deler av verden har en oppløsning som er så fantastisk at ulike lands etterretningstjenester har forsøkt å stanse Google. Andre deler - og dessverre (eller kanskje ikke) hører Norge til dem - har en oppløsning mer på linje med ordinære flyfotos.

I arbeidet med boken jeg nå skriver, har jeg brukt Google Earth aktivt og med stor nytte. For å hjelpe min hovedperson gjennom ørkenen fra Israel til Egypt, zoomet jeg meg rett og slett inn til jeg fant en vei gjennom ørkenen. Denne veien fulgte jeg så gjennom Israel og helt til nærmeste egyptiske grensepost. Så sjekket jeg (via internett) betingelsene for å slippe inn fra Israel til Egypt via denne spesifikke grenseposten - og kunne dermed hjelpe min hovedperson med formalitetene (som visum og ventetid - heldigvis for ham var denne grenseposten betjent døgnet rundt).

I noen tilfeller bør man naturlig nok selv oppsøke et sted for å kunne danne seg et inntrykk av det. Men ofte blir det litt i meste laget å skulle reise f.eks. til Beijing for å fortelle hvordan Den forbudte by ligger.

Med forbløffende detaljrikdom kan du surfe og zoome deg rundt om i verden. Jeg bruker ikke Google Earth bare når jeg vil kikke på steder jeg skal skrive om, men også før jeg drar på ferie. Om jeg ikke blir lokalkjent før jeg ankommer, har jeg ihvertfall dannet meg et inntrykk av områdets geografi og gatenett.

Et par lenker for de spesielt interesserte:

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.asp?id=190912&cat=110

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.asp?id=221919&cat=110

Du trenger ikke være forfatter for å ha glede av Google Earth. Folk jeg kjenner tilbringer timevis på å "reise" rundt i verden for moro skyld. Selv har jeg funnet igjen huset der jeg bodde i USA i 1977, feriesteder i inn- og utland, og selvsagt all verdens kjente attraksjoner. Jeg har vært på Sydpolen og Nordpolen, på Mount Everst og i Sør-Amerikas regnskog, jeg har fulgt i mine egne turistfotspor i Roma og kikket på surferne i California.

Slik jeg skjønner teknologien, har Google rett og slett foret en datamaskin med millioner av satellittbilder og lappet dem sammen på en måte som danner en sammenhengende mosaikk av hele verden.

I den nyere versjonen av Google Earth (som jeg ikke har fått prøvd fordi den låste seg hele tiden på min maskin) kan man til og med få 3D-perspektiv på storbyene man besøker.

Nylig hadde jeg behov for å bringe min romanhelt ut av Library of Congress og til nærmeste hovedvei. Jeg ble ikke riktig klok på Washington-kartet, så en kjapp innzoom på Google Earth viste meg området i detalj og hjalp meg til å beskrive riktig vei.

Så enten du er forfatter eller ikke - om du ikke har lastet ned Google Earth, så gjør det nå! Moro og aldeles gratis!


Ingen kommentarer: