mandag 8. februar 2010

15 minutes of fame

Første gang publisert i Forfatterbloggen

11. september 2006


Hoth rebel trooper Egeland reporting...!

I helgen har jeg hatt en out of this world-opplevelse. Virkelig out of this world! Som nevnt i et innlegg for noen uker siden, var en av mine ungdomssynder å være statist i Star Wars: The Empire Strikes Back. Scenene fra isplaneten Hoth - der opprørerne skjuler seg - ble spilt inn på Finse i 1979.

I helgen hadde jeg gleden av å leke "filmstjerne" og (lettere brydd - det må tilstås) oppleve mine 15 minutes of fame. I en forstad utenfor London ble det nemlig arrangert Empire Day, som samlet Star Wars-entusiaster ikke bare fra England, men fra store deler av Europa.

Så der - mellom mannen som spilte venstre arm, tungen og pannemusklene til Jabba the Hut - her i munter passiar med den noe mer sjarmerende Harrison Ford ---


--- og ulike storm troopers, fighter pilots og andre statister og smårolleinnehavere, satt jeg da, unge Egeland fra Norge, og ble fotografert sammen med Star Wars fans fra 10 til 50, signerte autografer (som hæren døtte meg kostet 10 pund pr stykk - heldigvis hadde jeg en bisitter som håndterte det økonomiske - jeg hadde gladelig gitt bort navntrekket mitt gratis og følte meg beskjemmet over at autografen min skulle koste 10 pund) og ble beglodd av vilt fremmede som hadde reist langt og lenge for å få med seg denne opplevelsen.

For meg selv tenkte jeg at disse menneskene like gjerne kunne ha samlet på frimerker. Eller mynter. Eller sjeldne førsteutgaver. Eller hva det nå enn er mennesker samler på. Og slik satt jeg for meg selv og småfilosoferte. Selv elsker jeg gamle bøker med forfatternes signaturer. Nå kan jeg ikke annet enn å tilstå at jeg synes det er bittelitt mer høyverdig å samle på bøker enn autografene til folk som har vært med i Star Wars, men i bunn og grunn er det vel kanskje samme greia: behovet for å drive med noe som er ditt, noe som er en liten besettelse, og som kanskje ikke nødvendigvis er så "fornuftig".

De fleste kjøpte signerte fotografier. Noen kjøpte signerte figurer. Noen hadde med seg sine egne autografbøker. De mest avanserte kom med kinoplakater tettpakket med autografer. Her var signaturen til Carrie Fisher, Harrison Ford, mannen inni Darth Vader-kostymet og så videre og så videre. Målrettet gikk de fra bord til bord og kjøpte sine overprisede signaturer. Mange av dem skulle på den store Star Wars-samlingen i Los Angeles når 30 årsjubileet markeres neste år.

Jeg vekslet mellom å humre over absurditeten i det hele - til en slags beundring for den nidkjærhet de oppviste.

Dessuten kan jeg ikke annet enn å ha sansen for folk som til de grader blåser i hvor teite resten av verden synes de er.

Vel - nå er det mandag, jeg har landet på planet Earth, og med mindre jeg blir hentet opp til moderskipet, får jeg vie meg til noe så jordnært som mitt eget manuskript....


Ingen kommentarer: