torsdag 11. februar 2010

Bokhøsten er død ...... 8. mai 2007

Bokhøsten er død. RIP!

Nåja. Som ex-journalist og pressemann gjennom 30 år er jeg selvsagt blottet for evnen til å se nyanser - og dertil utstyrt med en usvikelig evne til å skrive pirrende overskrifter.
Så la meg presisere: Bokhøsten står ikke akkurat for fall - men bransjen ser nå en ny tendens: Bokhøsten blir stadig lengre.
Eksempelvis begynner den i år i juni.
 
To kanoner som Jo Nesbø og Karin Fossum er ute med nye bøker før sommerferien. Mens Anne B. Ragde (under t.v.), Unni Lindell og Henrik Langeland er på markedet allerede i august.
  
I forlengelsen av mitt forrige innlegg - om bøker som blir bestselgere før de er utgitt - skriver Dagbladet i dag om det faktum at stadig flere bøker utkommer på sommeren.
Bokklubbredaktør Tuva Ørbeck Sørheim påpeker tendensen i en kommentar til mitt forrige innlegg (og som sånn sett bidro til at Forfatterbloggen slo Dagbladet med denne smule kulturnyhet - yeah!):
"Et annet interessant fenomen er det at forlagene gir ut svært mange bestselgere denne sommeren, i stedet for høsten: Nesbø, Fossum (begge juni), Ragde, Langeland (begge primo august) og på tampen av sommeren Lindell. Det henger nok sammen med den nye, korte fastprisperioden på bøker."
Jeg sakser fra Dagbladet og journalist Ole Tommy Pedersen:
Flere av landets største forfattere lanseres i sommerferien. - Positivt at forlagene tør å løsrive seg fra den tradisjonelle bokhøsten, mener Bokklubben-redaktør Tuva Ørbeck Sørheim.
Stadig flere forlag prøver seg med lanseringer i sommermånedene, og i sommerferien kan leserne ta med seg nye romaner fra flere av landets mest populære forfattere i reisesekken.
Jo Nesbøs nye Harry Hole-roman, «Snømannen», kommer allerede 5. juni, mens romaner fra Karin Fossum, Henrik Langeland og Anne B. Ragde også slippes før skoleåret er i gang igjen.
- Dette er noe vi har ønsket lenge, og en tendens vi håper fortsetter, sier Tuva Ørbeck Sørheim, redaktør i Bokklubben Nye Bøker.
Hun mener bokslipp tidligere på året er en fordel for leserne.
- Forlagene har tradisjonelt vært veldig fastlåst i bokhøsten, som er knyttet opp til julesalget. Og det har ikke noe med lesernes behov å gjøre, for det er i ferien folk har tid til å kjøpe og lese nye bøker. Det er et slags vakuum på våren og sommeren vi håper vil fylles.
Henrik Langelands «Wonderboy» kom tidlig i 2003, og var en suksess for forlaget Tiden. Forlaget har også valgt å legge lanseringen av hans nye bok, «Francis Meyers lidenskap», til sommeren.
- Jeg tror det er en fordel for alle parter at ting blir litt mer fordelt, både for oss, leserne og media. Det er tøft å få oppmerksomhet på høsten, og det ligger nok litt taktikk i at vi gir den ut i begynnelsen av august, sier forlagssjef Richard Aarø i Tiden til Dagbladet.
- Men dette betyr ikke at bokhøsten på noen måte står for fall.
Å utgi bøker tidligere betyr også at forlagene kan selge dem lengre til fastpris. Fra 2005 ble fastprisperiodens lengde kortet ned til fire måneder etter utgivelsesåret.
Even Råkil i Aschehoug tror allikevel ikke dette er hovedmotivasjonen for å gi ut bøker tidligere.
- Det er nok med i beregningen, men risikoen ved å lansere bøker så tidlig er like vektig som at man får lengre salgsperiode. Men det er åpenbart at den gamle holdningen om at man ikke selger bøker på den tida av året er i ferd med å endre seg, og at vi ser et nytt kjøpemønster for litteratur.
- Vi lanserer Nesbø i juni rett og slett fordi boka er klar og det er stor etterspørsel etter den. Slike store navn er også mindre avhengig av når de slippes, de selger godt uansett.
I dette celebre selskap er jeg selv en bitte liten fisk. Likevel er det, som en slags bekreftelse, verdt å merke seg at da min egen thriller Ulvenatten ble sluppet i juni 2005, solgte den over 6000 hardcover-eksemplarer bare i juli måned, som tradisjonelt regnes som en død bok-måned. (Og i motsetning til mine mer kjente kolleger, er jeg langt fra noen "merkevare" - hvilket tyder på at du ikke være en Jo Nesbø eller Anne B. Ragde for å selge utenom høysesongen). Ikke minst gikk salget unna på bokhandelen på Gardermoen flyplass. Som forfatter Thor-André Hanssen er inne på i sitt innlegg her på bloggen, vil folk gjerne ha med seg en god bok på ferie.
 
Sånn sett er det rart at forlagene ikke har vært flinkere til å dyrke mai og ikke minst juni som lanseringstidspunkter. Vindens skygge (Gyldendal) og Da Vinci-koden (Bazar) er (hvis jeg ikke husker helt feil) to romaner som ble lansert i forkant av sommeren. Ingen av dem tapte på det - for å si det mildt. På den annen side er det nok ikke alle bøker som klarer å bli sommerbestselgere. Jeg tror nok det er det vi kan kalle "kommersiell litteratur" som har størst sjanse. Smalere, høylitterære romaner vil nok - her som ellers - slite med å nå igjennom i markedets støy.
Men sommerboken med den paradoksale tittel Snømannen (Aschehoug) har altså klart det - før den engang er utgitt.
Vel. Selv tilhører jeg den utdøende rase av dinosaurer som skal ut med bok i høst. Men det blir aldri noe av hvis jeg ikke nå peller meg tilbake til mitt eget uferdige manus og lar Forfatterblogg og Facebook leve sine egne cyberliv noen stakkede timer...
Neste bok får jeg prøve å ha ferdig - skal vi si til utgivelse i juni?  

Ingen kommentarer: