mandag 8. februar 2010

Forfattere, fotomodeller og labyrinter

FØRSTE GANG PUBLISERT PÅ FORFATTERBLOGGEN
30. OKTOBER 2006

I helgen hadde jeg gleden av å veksle noen ord med den britiske forfatterinnen Kate Mosse, som har skrevet bestselgeren Labyrinten som endel av dere sikkert har lest.

Som vel omtrent alle andre forfattere her på bloggen, deltok jeg på Bok i sentrum denne helgen. Sammen med min forfatterkompis Kurt Aust og Kate skulle jeg snakke om kodebøker - et tema ingen av oss hadde noe spesielt god greie på, viste det seg, siden vi først og fremst var opptatt av hva bøkene våre handlet om og ikke spesielt mye om koder. Jeg husker knapt nok koden til bankkortet mitt.

Kates Labyrinten har solgt i millionopplag i noen og tredve land, hvilket kan tjene som inspirasjon om enn ikke et helt oppnåelig mål for noen hver av oss, og grunnen til at jeg nevner henne her, er at dere på hjemmesiden hennes - http://www.mosselabyrinth.co.uk/ - kan følge prosessen som ledet frem til suksessen:

Fra juli 2003 ("I'm writing very hard at the moment. That means I'm also full of ideas to take me away from my main task ¿ writing my novel.") til juli 2006 ("Labyrinth reached 1,000,000 sales of the UK editions. My agent called to tell me.") kan du følge den langsomme progresjonen fra ide og utkast til ferdig roman og internasjonal suksess.

Å skrive en bok er først og fremst hardt arbeid, og Kates hjemmeside inneholder mange godbiter for alle som lurer på hvordan en forfatter metodisk skrur sammen en roman.

---

DIGRESJON 1: Hva gjorde laboranten da han kom til labyrinten? Han labba rundt'n. -- Høhøhø.

DIGRESJON 2: Jeg fikk autografen til Anne B. Ragde (skrevet med Chanel-lebestift på et medbrakt trafikkskilt) i vrimmelen av forviste røykere utenfor Theatercafeen rundt midnatt og er villig til å auksjonere den bort med en startpris på 2500 kroner.

DIGRESJON 3: Kate Mosse må ikke forveksles med fotomodellen med nesten samme navn. Jeg tviler, for å være litt slem og fordumsfull (hvilket jeg er), på om sistnevnte evner å skrive stort mer enn bestillingslisten på kokain.

Ingen kommentarer: