mandag 22. februar 2010

Nei til moms på e-bøker!

Jeg stiller meg bak Aschehougs utsettelse av e-bok-lansering for å fremtvinge momsfritak på e-bøkene.

I stedet for å godta Finansdepartementets knefall for EØS-tjenestedirektivet, tar Aschehoug et prinsipielt standpunkt for å fremtvinge momsfritak slik papirbøker har.

Resultatet av vår "aksjon" er at Aschehoug og Oktober - i motsetning til Gyldendal og Cappelen - foreløpig ikke vil tilby e-bøker.



Fra Dagsavisen:

Det er full splittelse blant forlagene om lanseringen av e-boka på det norske markedet. Aschehoug-sjef William Nygaard varsler utsettelse i påvente av fritak på moms.

Den norske bokbransjen klarer ikke å bli enig om strategien for lansering av ebøker på det norske markedet. Planen var å komme på banen i november i fjor. Men startdatoen ble utsatt til 16. mars, blant annet fordi det politisk brennbare spørsmålet om momsfritak for e-bøker ikke var
avklart.

En knapp måned før avspark er momsspørsmålet fremdeles i det blå. Derfor varsler Aschehougs mektige forlagssjef at det trolig ikke vil bli lagt ut noen e-bøker fra hans forlag 16. mars. Det samme gjelder for forlaget Oktober, som er en del av Aschehoug-konsernet. I så fall
blir Gyldendal og Cappelen Damm alene om å ta opp konkurransen med utenlandske e-bok-giganter som Amazon og Apple.

– Vi er veldig uenig med våre kolleger i Gyldendal og Cappelen Damm som vil gå ut i markedet med e-bøker som er ilagt moms. Aschehoug står klar med mange hundre utgivelser i e-bokformat, men vi
vil vente til momsspørsmålet er avklart, sier konsernsjef William Nygaard til Dagsavisen.

Det eneste som kan få Nygaard til å snu, er hvis forfatterne i Aschehoug er uenige i strategien som forlagssjefen har staket ut.

– Vi vil nå snakke med våre forfattere for å høre hvordan de stiller seg til en utsettelse, sier han.

– Hvorfor vil Aschehoug utsette lanseringen?

– Fordi jeg synes det er helt utålelig at vi skal beskatte det digitale frie ord samtidig som det er skattefritak på det analoge. Jeg ser ingen logiske forskjeller, sier Nygaard.

Finansdepartementet har hittil stilt seg avvisende til fritak for moms på e-bøker, siden e-bøker er en del av tjenestedirektivet i EØS-avtalen. Men etter det Dagsavisen kjenner til, har det kommet signaler som kan tyde på at regjeringen er i ferd med å snu. Nygaard mener uansett at
forlagsbransjen ikke har noe å tape på å gi Stortinget tid til å behandle spørsmålet, og håper på en avklaring i løpet av høsten.

Jeg ser på dette som en prinsipiell - nærmest ideologisk - kamp for å sidestille elektroniske bøker med papirbøker. E-bøkene er her, de vil gradvis overta for papirbøkene, og da er det viktig at alt fra bransjen til forbrukere - boklesere - stiller seg bak.

Jeg synes det er synd at ikke bransjen står samlet bak denne holdningen.

10 kommentarer:

Vidar Kvalshaug sa...

Hei Tom, i år tror jeg sannelig jeg skal på mitt første årsmøte i Forfatterforeningen. Ett minus: det er umulig å lese seg til når det er på hjemmesidene. Vet du?
Vidar

Tom Egeland sa...

13. og 14. mars.

Anonym sa...

Hei, Litt av problemet bransjen har er vel et det ikke finnes, meg bekjent, noen helhetlig plan for lanseringen av e-boken. Spesielt gjelder dette fordelingen av bokkrona. Momsspørsmålet er et prinsippielt, men alikevel fremstår bransjen som lite samlet når avtaleverket partene imellom ikke er på plass. Bransjen skulle tatt dette internt for lenge siden, og stått samlet om budskap om moms. Mvh Robert

Jonas A. Larsen sa...

Har ikke vært så mye borti dette fenomenet (e-bøker altså), men er enig i at det bør utsettes dersom det kan resultere i momsfritak.

Tom Egeland sa...

Robert - dette har du helt rett i. Jeg har ikke fulgt prosessen fra innsiden, men resultatet - splittelse mellom "de tre store" - viser at bransjen dessverre ikke klarer å stå som en samlet front mot regjeringen. Hvis ikke Finansdep'tet besinner seg, blir resultatet moms på fremtidens bøker. Det tror jeg det er flere enn Aschehoug og Oktober som er imot ...

Jonas - ikke jeg heller. Men samme hvor mye jeg foretrekker papirbøker, ser jeg at e-bøkene er fremtidens format. Da er det desto viktigere å legge grunnen for momsfritak nå.

Anonym sa...

Tom - enig, men man må jo spørre seg hvorfor interessen, og fremdriften, i denne saken fra bransjens side har gått i seglefart, og at viljen til beslutninger er totalt fraværende. Hva kan motivet til dette være? Mvh Robert Johansen

Tom Egeland sa...

Robert - jeg tror ikke på noe "motiv" eller bevisst trenering, men mer en grunnleggende usikkerhet. Og så har du problematikken og uvissheten rundt teknologien. "Bransjen" består tross alt av et hundretalls forlag (!) samt bransjeorganisasjoner med ulike interesser. Når ikke engang de tre store forlagene klarer å samle seg rundt en felles linje, som dette eksempelet viser, dokumenterer vel det hvor vanskelig dette er. Om dette de facto strander på viljen, har jeg ikke noe grunnlag for å vite noe om. Men jeg kan ikke skjønne at forlagene ØNSKER at prosessen skal gå langsomt.

Jan Fongen sa...

Det virker som eboka er kommet inn i kulturnorge som den berømte julekvelden på kjerringa. Det florerer debatter i ulike media, ikke minst på flere nettsteder, om hvilke konsekvenser dette kan få for forfattere, forlag og bokhandlere. Uten at noen ser ut til å ha en plan, en strategi, en samlet forståelse for hvordan bransjen skal forholde seg til fenomenet.

Jeg stiller meg undrende til at de ulike gruppene som blir berørt ikke har vurdert dette for lenge siden og utredet hvilken effekt for eksempel et 25% prispålegg kan få utfra ulike scenarier. Og dersom dette allerede er utdebattert, undrer jeg meg i like stor grad over at de som berøres av dette ikke kan stå fram med en samlet strategi.

Introduksjonen av e-distribusjon av kultur er jo ikke et ukjent fenomen. Musikkbransjen har forholdt seg til dette i flere år allerede.

Nadiyya sa...

Fongen: Det er sant at musikkbransjen har forholdt seg til det lenge. Men det er OGSÅ sant at det har gått relativt skeis.

Flere musikere jeg kjenner til forteller at platesaget, som var det de tidligere levde av, er redusert til så og si ingenting. Dette betyr at de enten må gjøre suksess som live-band og ha nogenlunde gode billettinntekter, eller de må legge ned.

Problemet ser ut til å være at folk ikke forstår at noen trenger inntekt for å fortsette å lage det de har glede av. For hvis jeg kopierer en fil av deg, så får jo ikke musikeren mindre, ikke sant? Ikke på samme måte som hvis jeg hadde tatt med meg et smykke fra gullsmeden.

Jeg ser ikke at bokbransjen har noe brukbare alternativer. Ser ikke for meg "Vigdis Hjorth leser i Spektrum" for en hærskare betalende fans... ;)

Selvfølgelig ser jeg at e-boka har sine soleklare "ups". Større tilgjengelighet er en av dem, miljøet en annen.

Men det jeg er redd for er at det ikke vil bli mulig å tjene penger på å skrive bøker, ikke først og fremst fordi jeg er redd for å ikke tjene penger selv, men fordi at da vil til syvende å sist de aller fleste slutte å produsere, og det vil bli svært lite nytt å lese. Dette er selvsagt en langtidsvirkning men jeg er ikke i tvil om at den kommer.

En løsning kan kanskje være å slippe e-boka mye senere på markedet, etter et år eller to, litt tilsvarende pocketbøker. Forresten har vel fildeling av bøker egentlig eksistert lenge. Det kalles bibliotek ;)

Jan Fongen sa...

Nadyya, jeg er overbevist om at andre mediers inntog i kultursektoren vil få konsekvenser for utøvere og formidlere uansett. Og du har selvsagt rett i at dette allerede har fått alvorlige konsekvenser for musikkbransjen. Det er ikke så rart. Musikerne og musikkdistributørene fikk jo dette kastet på seg og rakk ikke å diskutere fenomenet før det var en realitet.

Det er i dette min kritikk til forlag, bokhandlere og også forfattere ligger. Her har man hatt tid. Vi har visst at dette vil komme. Likevel opplever vi en splittet forlagsverden som ikke en gang er enige om en argumentasjon for eller mot moms på e-litteratur, som om dette var noe de glemte å diskutere på sine siste møter. I samme båt finner vi forfattere som er denne nye måten å distribuere på relatvt ubevisst, og en bokhandlerstand som tror og håper at de vil overleve fordi "folk liker å ha papir i hendene". Jeg er redd denne båten vil synke fortere enn noen i dag er villige til å innse.