mandag 8. februar 2010

Livet som Star Wars-soldat

FØRSTE GANG PUBLISERT I FORFATTERBLOGGEN

29. AUGUST 2006


Jeg oppdager til min milde forskrekkelse at jeg skal til England om et par uker - ikke som forfatter (I wish!), men som filmstjerne! For å skrive autografer.

I kid you not!

I våres sa jeg "ja, gjerne" til alle tilbud som kom rekende, og ett av dem gjaldt min fjerne fortid: Engang i juratiden, nærmere bestemt 1979, var jeg nemlig statist i sci-fi-filmen "Star Wars - The Empire Strikes Back".

Det hadde seg slik at George Lucas trengte en forblåst isplanet, Hoth, der opprørerne mot Imperiet skjulte seg.

"Forblåst isplanet" = Norge.

Jeg figurerte i et statistarkiv på den tiden, og sent en kveld fikk jeg en telefon med spørsmålet: "Har du lyst til å være med i Star Wars?"

Jeg var 19. Jeg var vilt begeistret for Star Wars. Jeg mener - hva sier du når du får et slikt tilbud? JAAAAAAAAAAAA!!!!!

Sammen med Arve Juritzen, Odd Nelvik og en haug andre tilbrakte jeg en ukes tid på Finse, der vi tjente fett på å løpe rundt i snøen og se forskrekket opp på gigantroboter og laserskytende romskip (som ble kopiert inn på filmen i ettertid).

Det kunne ha endt som et morsomt ungdomsminne - men for en tre-fire år siden begynte det å dukke opp henvendelser fra autografjegere og Star Wars-nerder. Synes du det høres litt usannsynlig ut? Gjør et Google-søk på navnet mitt og Star Wars, så skjønner du omfanget av denne fillestatisrollen. På IMDB er jeg til og med registrert som skuespiller: http://www.imdb.com/name/nm2261501/ !!!

Jeg !?! Skuespiller !?!

Himmel og hav! Av og til kan bagateller ta fullstendig av.

Det hjelper ikke å forklare at jeg bare var en stakkars Hoth-statist som du bare med den aller største velvilje kan se på lerretet.

Jeg tror jeg har signert flere Star Wars-fotografier enn bøker. Forespørselene kommer fra fjern og nær. Så får jeg iallfall en vag antydning om hvordan det må føles å være filmstjerne .......

Og i september skal altså Arve og jeg en tur til England - som liksom-filmstjerner - sammen med andre Star Wars-statister.

Sant å si ler jeg meg ihjel av hele greia. Jeg mener - ærlig talt! Jeg var statist i en film!

Men på den annen side - du må få med deg de latterkick livet gir. Og om jeg kan tilbringe en helg, humrende og hoderistende i England - så gjerne for meg. Selv om jeg må skrive hundrevis av autografer. Som Hoth-soldat.

May the force be with me!

Ingen kommentarer: