mandag 8. februar 2010

Let's go to the movies

FØRSTE GANG PUBLISERT PÅ FORFATTERBLOGGEN
1. OKTOBER 2006

1. EXT. BRUNBEISET HUS. - NATT

Et hus i den mørke natten. Varmt lys skimrer i vinduene. Du hører LYDEN av tasting på et keyboard (O.S.)

Dissolve to ---

2. INT. SKRIVESTUE. - NATT

Forfatteren sitter i sin skrivestue. Ansiktet er opplyst av skjæret fra pc-skjermen. Han taster i vei:

Movie Magic Screenwriter heter et kjekt program som er spesiallaget for å skrive filmmanuskripter. En annen verden enn Word, for å si det mildt.

Jeg hadde ikke tenkt å skrive om forskjellene mellom å skrive bøker og film. Kanskje en annen gang. Det skal handle om noe langt mer banalt enn som så.

Å skrive et filmmanus innebærer at du må tenke på mange praktiske, tekniske detaljer. Det er her Movie Magic Screenwriter kommer inn. Programmet har mange ferdige "makroer" - små programmer som automatisk midtstiller og rykker inn dialoger, som klargjør "scene headings" og minner deg på å fortelle om det er dag eller natt og slike ting. Med korte kommandoer får du lagt inn DISSOLVE TO og CUT TO og LIST CHARACTERS og slikt.

Mye å passe på, med andre ord. Slik kan et skjermbilde se ut:

Eller sånn:

Når manusforfatteren er ferdig med sitt, kan regissører, produsenter og andre i filmcrewet gå inn i det samme dokumentet og hente ut akkurat de tingene de trenger å vite. Produsenten får regnet ut nøyaktig hvor mange skuespillere som har replikk, hvor mange utendørs og innendørs locations som er skrevet inn (og hvor mye dét vil koste). Skuespillerne kan hente ut sine scener. Og så videre og så videre.

Et ganske morsomt program, egentlig. Når du har skrevet en dialog, for eksempel, kan du få den avspilt med robotstemmer, der ulike "stemmer" spiller ulike karakterer. Ikke minst er det gøy siden programmet er amerikansk og leser norsk som en språkforvirret amerikaner.

Men det er en ganske knotete arbeidsprosess. Der hvor bokmanusskriving i Word sjelden plager deg med datatekniske detaljer, må du i Movie Magic Screenwriter alltid passe på om du befinner deg i en dialog, i en "action sequence", i en "script note" og så videre. Dermed går alt så mye langsommere. Du bruker mye tid på "teknikk".

Og da kommer vi til dagens clou:

3. INT. SKRIVESTUE. - ETTERMIDDAG

I timevis satt jeg lørdag ettermiddag og skrev en (i mine øyne) ganske god cliffhanger. Familien var avgårde for å kjøpe utstyr til en hundehvalp som de etter måneder med emosjonell tortur hadde fått meg til å gå med på å bestille.

4. EXT. BRUNBEISET HUS. - ETTERMIDDAG

Ute regnet det.

5. INT. SKRIVESTUE. - ETTERMIDDAG

Regndråper mot vindusruten.

Kaffen var god. Scenene satt. Dialogene var intense. Jeg satt her med den gode yessss-følelsen som en sjelden gang hjemsøker meg. Scene heading etter scene heading. Jeg fant frem riktige navn i dialogboksene. Skrev replikkene. Forandre fra dialog til action. Fra action til script note. Tilbake igjen. Scene heading. Character name. Dialogue. Action. Character name. Dialogue. Scene heading. Script note.

Cut to ---

Så gikk strømmen.

I sånn omtrent ti sekunder satt jeg og stirret på skjermen og lurte på hva i all verden som hadde skjedd og hvorfor jeg, akk o Gud, hadde gjort meg fortjent til slik en skjebne. Strømmen går aldri her jeg bor!

Så kom den snikende engstelsen.

Hadde jeg husket å mellomlagre?

Ctrl + S ...

En time gikk. Jeg hadde et molefunkent brød i bakemaskinen. Alle de elektroniske klokkene var nullstilt. Og et manus slumret i pc-en.

Så kom strømmen tilbake.

Blink blink blink....

Spent skrudde jeg på pc-en. Kalte opp Move Magic Screenwriter. "Your document seems to have been aborted abnormally." You bet, baby! "Do you wish to restore the last saved version?" Yes, please, if I may?

Nå håper du kanskje, på mine vegne, på en Hollywood style happy ending? No such luck. Hele ettermiddagens arbeid var gått i vasken.

Borte. Vekk.

6. INT. SKRIVESTUE. NATT

Okay. Jeg vet jeg ikke er alene om slike fadeser. Jeg fortjener ingen medfølelse.

Så derfor nøyer jeg med følgende ektefølte påminnelse til alle gode kolleger:

Cut to ---

CTRL + S !!!!!

Fade to ---

THE END

Ingen kommentarer: