torsdag 11. februar 2010

Frokost hos Falkberget ..... 6. oktober 2008



I går morges hadde jeg gleden av å spise frokost hjemme hos Johan FalkbergetRatvolden en drøy tur utenfor RørosHer - i nyhuset han bygde noen år etter krigen for pengene han trodde han skulle få for Nobelprisen han aldri fikk - benket vi oss sammen, et knippe forfattere, entusiaster fra Falkberget-ringen og arrangørene av Litteraturfestivalen i Røros

Dessverre har jeg ikke lest så mye av Falkberget. Men det skal jeg gjøre noe med. Vi kjenner alle høydepunktene fra hans forfatterskap - romaner om småkårsfolk (og rikfolk) i og rundt gruvene i Røros-området: Den fjerde nattevakt, An-Magritt, Christianus Sextus og Bør Børson, for å nevne noen få.

"Gjeldsfengslet" ble nyhuset kalt. Falkberget hadde ikke penger til å betale for det. Alle ryktene om at han ville få Nobelprisen i 1948, gjorde bonden, journalisten og forfatteren på Ratvolden en smule overmodig. Men mannen som hadde hjulpet fattigfolk med penger gjennom hele sitt liv, skulle endelig få takk for sin gavmildhet. Året etter mottok han "Hjertenes Nobelpris" i Aulaen i Oslo - penger samlet inn av Falkbergets støttespillere. Han kunne tilbakebetale sin formidable gjeld - og satt igjen med penger til overs. (Penger som, forøvrig, forsvant i årets løp. Folk trodde Falkberget var så forskrekkelig rik. Og han var for snill til ikke å hjelpe dem som skrev og tagg om penger).
Nyhuset står akkurat slik det sto da Falkberget døde i 1967. Derfor gjør det inntrykk å sitte ved Falkbergets bord, se ut av vinduet på Falkbergets utsikt og fornemme de inntrykk som preget Falkberget før han tok fatt på dagens skrivedont.Mens snøen lavet ned utenfor vinduet, fortalte vertskapet på Ratvolden, ekteparet Åse Berg og Jon Ryen, om hverdagen på gården. Om slitet, om kulden (Falkberget kunne begynne skrivedagen i minusgrader - innendørs!), men også om alle gledene og oppturene. Jeg vet ikke hvordan det er med dere. Men selv fylles jeg alltid av monumentale inntrykk når jeg får et glimt inn i et stort menneskes tilværelse på denne måten. Fremdeles, et døgn senere, sitter denne intense følelsen i meg. Jeg kan ikke helt beskrive den. En følelse av innlevelse? Av nesten å ferdes bakover i tid - slik at Falkberget selv kunne ha kommet ruslende inn i spisestuen og ønsket oss velkommen? Av tanken på hans vinterfrosne skrivetimer, med bena på et varmejern som med tiden smeltet sålene i skoene hans?
Mange lesere mener Falkberget er fullt på høyde med, eller bedre enn, Hamsun. Selv har jeg ikke lest nok av Falkberget til å mene noe om det. Forfatter Tore Renberg uttalte i sommer: "Jeg har forferdelig lyst å anbefale en ufyselig bra forfatter jeg oppdaget nå i vår, en mann som en bedre enn Hamsun, men som ubegripelig nok har nærmest forsvunnet ut av vår kanon, nemlig Johan Falkberget. Den fjerde nattevakt er rett og slett en fullkommen roman."
Selv har jeg tenkt å finne ut om Tore Renberg har rett.
Falkberget var ingen brautende, selvtilfreds forfattertype. I Sturle Kojens store biografi leser vi at Falkberget betrodde sin venn, musikeren Sven Nyhus: "Visst je inte ha' vørte journalist, tru jeg det ha' vørte smed tå mi!"

For Falkberget var også en svært habil smed. Det fulgte naturlig av årene hans i de dype malmgruvene.
Fra grua hentet han også et bilde som han - akk så feilaktig - mente karakteriserte sitt forfatterskap. Vi er nok mange forfattere som kjenner oss igjen i følgende karakteristikk:  
 "I smien hos alle grovsmeder blir det alltid liggende noen jern rundt om, de har vært i varmen og blitt hete, men aldri blitt glødende." 
  ---------



Etter at jeg la ut mitt forrige innlegg - Frokost hos Falkberget - fikk jeg tilsendt et par bilder fra Åse Berg. Siden teknologien her på bloggen beklageligvis ikke gjør det mulig å publisere disse bildene i et eksisterende innlegg, gjør jeg et nytt forsøk her:

 Frokost hos Falkberget: Kari Sverdrup, Arne Egil Tønset og undertegnede. Dette bildet er tatt i spisestua, og bak Kari skimter du kjøkkenet. Kjøleskap, komfyr og alt utstyr er - i likhet med møblementet i huset - akkurat slik det var da Falkberget bodde her frem til sin død i 1967. (Foto: Åse Berg)

 
"Snøstorm" på Ratvolden. Her kommer vi ut fra Falkbergets "gamle" hus - et steinkast fra det nye huset han bygde etter krigen. (Foto: Åse Berg)
For Falkberget-interesserte på besøk i Røros-traktene organiseres det besøk og omvisning på Ratvolden. På www.falkberget.no finner du opplysninger om sesongen, åpningstider - og mye annet snadder om Falkberget.  




Ingen kommentarer: