torsdag 11. februar 2010

Norman Mailer: Portretter av et levd liv ........... 22. oktober 2007


Norman Mailer (f. 1923) er en av disse hemingwayske forfatterne som klarer å kombinere et rått og macho image med en følsom og maskulin skrivekunst. Med den mesterlige krigsromanen De nakne og de døde (1948 - på norsk året etter) - basert på forfatterens egne erfaringer under Den annen verdenskrig - skrev han seg lukt inn i verdenslitteraturen.
De nakne og de døde er ikke bare et stykke episk romankunst som fanger krigens meningsløshet og barbari, men er (rettere sagt: var) også en eksperimentell lek med romansjangeren. Blant annet brøt han opp den klassiske kronologien i kapitler han kalte "Tidsmaskinen", som formmessig var  uvanlig i amerikansk fiksjon på den tiden.
Jeg kom til å tenke på Mailer fordi jeg så et bilde av ham på BBCs hjemmeside. Sant å si trodde jeg han var død. Men nei da: Den kontroversielle mesterforfatteren og kvinnebedåreren Mailer (som var gift seks ganger) er blitt 84 ...
Når jeg betrakter bildet av Mailer anno 2007, innser jeg at alt er forgjengelig. Tiden går. Og som jeg var innom i et innlegg forleden dag, stevner vi alle lukt mot vår egen undergang.
Ta en titt på disse bildene av en manns ferd mot alderdommen - portretter av et levd liv:
    
Mailer i 1923

Mailer i 1959

Mailer i 1969

Mailer i 1987

Mailer på sykehus i 2007 .........

Ingen kommentarer: