mandag 8. februar 2010

Kort rapport .... 8. februar 2007

Kaffen er klar. Idet jeg skriver disse linjer, toner Nitimens trivelige vignett ut av Tivoli-radioen ved skrivebordet. Oppe i stuen ligger Teddy og sløver i saccosekken. Ute snør det (klimakatastrofen er midlertidig utsatt her på Grorud).

En kan jo ha det verre.

En lang arbeidsdag venter. Men det er faktisk bare gøy. Et privilegium å ha det slik, når jeg tenker meg om. I går skrev jeg mer eller mindre sammenhengende (vel, avbrutt av lufteturer med bikkja, lunsj og middag og slikt) fra disse tider til kl. 23. Midt i bokjobbingen ringte produsenten og regissøren for filmen - Ulvenatten - og hadde noen forslag til revisjoner. Så fikk jeg endelig tak i en aldeles fantastisk runolog som kunne hjelpe meg med en runekode til en påskekrimnovelle jeg arbeider med. Slik går tiden.

I dag er det Paktens voktere jeg skal jobbe med. Håper jeg. Jeg har notert meg 46 (!) punkter å fikse på - hvert markert med en # slik at jeg enkelt kan manøvrere i manus. Slik ser det ut i manus når jeg kommer til et punkt jeg må jobbe mer mer:

Etter hvert som jeg skriver, fyller jeg manuset opp med slike beskjeder til meg selv. Først når alle punktene er borte, begynner jeg for alvor å fokusere på linjeredigering og språklig finpussing. Som i seg selv er en massiv og krevende jobb.

Men dette er min metodikk. Andre forfattere jobber på helt andre måter. Noen perfeksjonerer et avsnitt - eller en side - før de går videre. Noen slipper ikke tak i en eneste setning før den er perfekt. For meg som skriver handlingsdrevne bøker, er det viktigere å ha handlingen og helheten på plass før jeg vier meg til syntaksenes sang.

Okay - dagens dont venter!

Ingen kommentarer: