mandag 8. februar 2010

Skribenter i sommersol

FØRSTE GANG PUBLISERT PÅ FORFATTERBLOGGEN

12. JULI 2006


Ute skinner solen. Himmelen er blå, blå, blå. Fra kjøkkenet siver lyden av Reiseradioen og duften av kaffe. Vinterens snømåking og våte sko er blott et minne - uvirkelig, fjernt.


Likevel sitter jeg her og skriver bok. (Okay da, akkurat nå blogger jeg, hvis vi skal være så pinlig nøyaktige).

Jeg burde ha ligget i en solseng ute i hagen. Tross alt er det juli. Tross alt har vel forfattere krav på ferie, de også?

Men altså - her sitter jeg og skriver.

Folk spør meg ofte hvorfor jeg skriver. Hva skal jeg svare? En besettelse? En drift? Uansett blir svaret både pompøst og latterlig.

For tiden arbeider jeg med manuskriptet til en bok jeg håper å få ferdig i løpet av vinter og vår. For de av dere som har lest noen av bøkene mine, er det oppfølgeren til romanen "Sirkelens ende".

Jeg liker å veksle mellom å skrive bøker som er krevende å researche og forfatte (som "Sirkelens ende" og den jeg jobber med nå, "Paktens voktere") og mer handlingsintense bøker som går mye raskere å skrive (som "Ulvenatten").

Noen forfattere hevder det er lekende lett å skrive en bok. Ordene bare triller ut av dem.

For meg er det et blodslit. Og en prosess.

Først skriver jeg plotet, handlingen, slik jeg ser boken for meg. Så skriver jeg en råkladd som er så dårlig at jeg ikke viser den til noen. Men så, når karakterene og handlingen er på plass, begynner den delen av skrivingen som jeg er mest glad i: rewritingen (eller omskrivingen). Først nå ser jeg hva som fungerer og hva som er dårlig og bør strykes. Jeg føler bokens rytme på en helt annen måte.

Og jeg forsøker, som best jeg kan, å "lese" boken som en førstegangsleser ville ha lest den.

Men ute skinner solen.

Jeg tror sannelig jeg går ut i hagen en tur. I to minutter, iallfall!

God sommer!

Ingen kommentarer: