torsdag 11. februar 2010

Trollspeilet ...........5. april 2009


I mai 1992 begynte jeg som redaksjonssjef i Oslo-redaksjonen til den nystartede kanalen TV 2. Bak meg hadde jeg ti år som journalist og vaktsjef i Aftenposten – foran meg hadde jeg 13 fantastisk spennende år i en av landets mest utskjelte nyhetsredaksjoner. Men det er en helt annen historie.

Et par år senere skrev jeg thrilleren Trollspeilet, som utkom i 1997. Jeg hadde nettopp skrevet førsteutkastet til det som skulle bli Sirkelens ende, men av ymse årsaker hadde jeg lagt manuskriptet til side. Jeg hadde behov for å skrive noe helt annet før jeg fortsatte på Sirkelen, og resultatet ble Trollspeilet.
Jeg tror Trollspeilet må ha vært en av de første norske seriemorderthrillerne. (Hvis noen kan korrigere meg, er det fint å få det oppklart). Seriemordersjangeren var stor i USA på den tiden, men hadde ikke nådd Norge. Jeg må med andre ord påta meg et delansvar for en subsjanger som anmelderstanden allerede er lei av.

Utdrag fra et av brevene seriemorderen Zodiac skrev til en San Francisco-avis.
Min seriemorder var inspirert av Zodiac, som herjet i California på 1960-tallet. Men der hvor Zodiac (og senere Son of Sam, som skulle innlede min karriere som journalist i 1977) kommuniserte med publikum via brev til avisene, flyttet jeg det hele inn i en moderne virkelighet ved å la min seriemorder – Aquarius – sende amatørvideoopptak til en nystartet, kommersiell tv-stasjon.
Selv om boken ikke handler om mine år og kolleger i TV 2, var den åpenbart inspirert av min overgang fra skikkelige Aftenposten til rampete TV 2. Jeg husker jeg anstrengte meg fælt for at ingen av bokens figurer skulle ligne for mye på mine TV 2-kolleger. Trollspeilet er ingen nøkkelroman.
Trollspeilet var min første bok på Aschehoug, og den ble også antatt i det som da het Cappelens bokklubb. Den ble trykt i et par opplag før den utkom som pocketbok i 2005. Senere er den også utgitt på italiensk og nederlandsk.

Så til saken:
NRK Radioteatret har dramatisert Trollspeilet som hørespill. Jeg fikk hørespillet tilsendt på CD for en tid siden, og satte meg ned en helg for å lytte gjennom det hele. Sant å si har jeg ikke lest boken etter at jeg skrev den – for bortimot femten år siden – så jeg var spent.
Og gjett om jeg ble imponert! Ikke over meg selv, men av hva gjengen bak dramatiseringen hadde fått til!

Så selv om jeg har skrevet boken, må jeg få lov til å anbefale Radioteatrets versjon på det varmeste. Jeg lover: Jeg har ikke hatt en finger med i spillet!
Noen lenker:
Trailer:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/480758
Nett-tv-intervju:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/480325
Radiointervju:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/480699
Om Aquarius' forelegg – Zodiac:
http://nrk.no/programmer/radio/radioteatret/1.6549797
og
http://en.wikipedia.org/wiki/Zodiac_Killer
NRK Radioteatrets omtale:
http://www.nrk.no/programmer/radio/radioteatret/1.6548300
Trollspeilet sendes hver dag i påsken, både på P1 og P2.
Sendestart er skjærtorsdag kl. 18.03 i P2 og kl. 23.03 i P1.

De fem episodene sendes i reprise i P1-krimmen på P1 lørdag kl. 14.03 og søndag kl. 23.03 etter påske – uke 16–20.

Ine Finholt Jansen i rollen som tv-reporter Kristin Bye.

Christian Skolmen som Aquarius.
Dramatisering: Carl Jørgen Kiønig
Produsent: Nils Nordberg
Produksjonsleder: Evy Finholt
Musikk: Martin Horntveth
Lyddesign: Arne Barca
Regi: Else Barratt-Due

Medvirkende:
Kristin Bye - Ine Finholt Jansen
Politiinspektør Runar Vang - Jan Grønli
Gunnar Borg - Svein Scharffenberg
Aquarius - Christian Skolmen
Nyhetsredaktør Richard Wolter - Trond Høvik
Vaktsjef Toralf Skaug - Torbjørn Harr
Nyhetsanker Ninni - Ulrikke Døvigen
Roffe - Axel Aubert


Ellers medvirker: Nils Sletta, Svein Roger Karlsen, Hallvard Holmen, Svein Erik Brodal, Marianne Krogh, Ingunn Beate Øyen, Fridtjov Såheim, Marit Adelaide Andreassen, Ingrid Jørgensen Dragland, m.fl.

Ingen kommentarer: